zondag 1 juli 2012

Verslag dag 6

Gelukkig is de zon, die gisteravond onderging, vanmorgen weer stralend opgekomen...
Wat toch weer een ander beeld geeft aan ons uitzicht.
Gisteravond nog wezen zwemmen en na het avondeten nog een tijdje gezellig zitten napraten met deez' en gene. Niet verstandig, maar wel gezellig en goed.
Vandaag gaat de reis naar Jeruzalem. Onderweg gaan er allerlei woorden en psalmen door me heen: "Woorden uit Psalm 122: Jeuzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in.. of: bidt heil toe aan dit vredeoord..., maar ook de woorden van Jezus: vrouwen van Jeruzalem, huil niet om mij maar om jezelf en om je kinderen... Ik kan me er, ondanks dat we er natuurlijk vaak beelden van hebben gezien op de tv, geen enkele voorstelling bij maken hoe het zal zijn om Jeruzalem te zien.
En dan staan we op de Olijfberg. die helemaal volgebouwd is met huizen..., en kijken op de stad... Maar vooral op de inmens grote begraafplaats...



Vlakbij waar we staan, staan een vader en zoon (neem ik aan) bij een graf... Op de een of andere manier ontroert het me... En hoewel het bijna voelt als heiligschennis, kan ik niet laten er foto's van te maken...
Overal waar je kijkt zie je kerken... En ik neem me voor zoveel als mogelijk is buiten te blijven. Het komt heel erg op me af hoe de christenen hier met hun kerken alles claimen... Misschien is het wel waar wat iemand vorige week tegen me zei: "hadden ze dat niet gedaan dan zouden er nu misschien pompstations op die plaatsen hebben gestaan". Ja, wie weet. Zou dat erg geweest zijn? Immers, ook nu weet niemand met honderd procent zekerheid dat al die heilige plaatsen werkelijk de plaatsen zijn waar Jezus was. Al die kerken geven me geen goed gevoel. Alsof ze denken God, Jezus, daarmee tot hun bezit te kunnen maken...
Ik kijk naar de oude muren... Naar de grote of gouden poort die, zeggen ze, pas zal opengaan als de Messias komt...

Ik kijk naar het kleine poortje ernaast. Het doet me denken aan het verhaal van Jezus: Over de kameel die eerder door het oog van De Naald (de naam van de poort waardoor de reizigers 's nachts de stad binnen moesten gaan) zal dan dat een rijke in Gods Koninkrijk komt...

Dan dalen we af naar de stad. Komen langs een kerk waarvan beweerd wordt dat het op die plaats was waar Jezus weende over Jeruzalem...,


en bereiken dan Gethsemane... althans de plek waarvan beweerd wordt dat het Gethsemane is...

Dwars door de stad, met prachtige oosterse straatjes, 

komen we uit bij de Heilige Grafkerk en Golgotha, beiden ook al verstopt in een kerk...

Arnold is er even binnen geweest en heeft een paar foto's gemaakt (te zien in het webalbum), ik ben buiten gebleven. Hij heeft gezien dat een geestelijke de steen opnieuw insmeerde met olie, en hoe even later anderen er door in katzwijm raken...

Onderweg maakten we nog even een uitstapje naar een watercistern, een plek waar het liedje Vader Jakob klonk als nooit te voren.. :-)
Dan verlaten we via een andere poort de oude stad,


en gaan op weg naar de Heilige Graftuin, de protestantse versie van het Paasverhaal... Volgens de gids dáár was dit Golgotha,

en was dit het graf...


Gelukkig gaf een bordje op de deur uitsluitsel:
Voor mij is dit een zware dag. Omdat al die heilige plaatsen me zo verschrikkelijk tegenstaan. Maar ook omdat ik, zittend op een stoepje bij de heilige grafkerk, en kijkend naar de busladingen mensen die af en aan gaan, me afvraag: Is dit het enige dat jullie zien? Kijken jullie ook verder? Zien jullie hoe verscheurd dit land is? Zijn de woorden van Jezus waarin hij zegt: huil niet om mij, niet nog even waar als toen? Hoe kan een stad en een land, die zo in zichzelf verdeeld zijn ooit een stad en land van vrede worden? Hoe zou Jeruzalem, hoe zou Israël eruit zien zonder al die toeristen die naar de zogenaamde heilige plaatsen komen. Hoe zou het er uitzien zonder al die plaatsen? En even zie ik in gedachten Jezus er met de zweep overheen gaan... Zoals die keer dat Hij het tempelplein schoonveegde, en veel verwijtende woorden zegt tegen de mensen die toen de baas waren... Het is verwarrend allemaal. En dat zal, gaandeweg alleen maar toenemen.
Meer foto's van deze dag staan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten