zondag 1 juli 2012

Verslag dag 11

Op deze laatste dag scheiden zich onze wegen.
Arnold gaat met de groep naar Jeruzalem, voor een kerkdienst en om daarna ieder voor zich er de dag door te brengen, en ik blijf met Ria achter. Met de bedoeling om nog wat te slapen en op ons gemakje te ontbijten en daarna nog even Bethlehem te bekijken...
Van dat uitslapen komt niks! Eerst worden we, zoals elke nacht, om kwart over vier wakker getoeterd voor het gebed van de minaret, die pal tegenover de kerk aan de andere kant van het pleintje staat. En deze keer duurt het gebed van kwart over vier tot kwart voor vijf...
Dat ontlokt me een paar lelijke gedachten...:-) En als ik vervolgens net weer een beetje begin weg te dommelen begint de kerkklok om vijf uur te luiden voor een wel hele vroege vroegmis.
En weer hoort God me brommen. Gelukkig dommel ik dan toch nog even voor we weer gewekt worden, tegen zeven uur. Nu door de telefoon, die ons vertelt dat Arnold moet opstaan om op tijd aan 't ontbijt te zijn voor ze naar de kerk gaan. En hoewel ik me voorneem om nog even te slapen lukt dat niet meer. Dus sta ik maar op en ga alvast m'n koffer inpakken. Daarna op m'n gemak douchen en aankleden en tegen negen uur ga ik naar de ontbijtzaal, waar Ria al zit. We ontbijten op ons gemakje, drinken nog een kop koffie en dan gaan we nog even wat rommelen op de kamer tot het weer koffietijd is...
Dan vinden we dat het tijd geworden is om nog even iets te gaan doen. Allereerst lopen we nog even naar de geboortekerk, kijken er even wat rond, maken er wat foto's, zoals als deze van Hieronymus.

Het verhaal gaat dat hij hier als kluizenaar in grot heeft geleefd en er de Vulgata schreef...
En weer staat er al een rij bezoekers die een glimp willen opvangen van de plek waar Jezus geboren zou zijn... Ik heb daar geen drie uur in de rij staan voor over! En in m'n hoofd speelt zich het filmpje weer af dat we met kerst in 't Journaal zagen... 't Idee alleen al!
Buiten is het prachtig weer, dus wandelen we op ons gemak over het pleintje, kijken in allerlei winkeltjes en doen hier een daar nog een aankoop. Mocht je ooit een mooie kerststal willen, dan moet je hier zijn... Maar 't mooie weer en de tijd van het jaar voorkomen, gelukkig, dat ik er eentje koop! :-)
En uiteindelijk zakken we neer op een terrasje waar we op ons gemak lunchen,
om vervolgens te ontdekken dat de dag is omgevlogen en dat de Jeruzalemgangers al bijna weer terugkomen... En omdat Ria nog even wil rusten voordat ze er weer zijn, lopen we terug naar het hotel, waar ik nog wat foto's van de kamer maak en van ons uitzicht... Omdat we hier vier nachten gelogeerd hebben is dit ons het meest vertrouwd geworden.

En terwijl wij het in Bethlehem op ons gemakje deden, ging de groep naar de kerk en wandelde Arnold met een paar mensen over de muren van de oude stad waar ze genoten van het prachtige uitzicht...



Als we weer compleet zijn eten we ons galgenmaal... Al gebied de eerlijkheid om te zeggen dat we ook 's nachts, voor we vertrekken, nog een maaltijd krijgen aangeboden...


En al gauw na het eten verdwijnt iedereen naar z'n kamer, om koffers te pakken en om nog een paar uurtjes te slapen, voor we om half één gewekt worden voor vertrek... Arnold slaapt al vrij snel, maar mij lukt het niet. Ik wandel een beetje heen en weer tussen onze kamer, de lobby, waar een koor zingt, en het terras.  Aan de ene kant wil ik wel weer naar huis, maar aan de andere kant ook niet... Pas tegen elven dommel ik toch nog even in...
Meer foto's van deze dag, van Bethlehem en Jeruzalem staan hier en hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten