donderdag 19 april 2012

Vanuit Bethlehem

Na Jericho zijn we nu in Bethlehem neergestreken. Pal naast de Geboortekerk. Kijken we, vanuit onze kamer tegenaan.
Vanmorgen eerst naar de Wadi Quelt geweest, althans de groep. Ik ben bij de chauffeur gebleven. De afdaling was al pittig, het omhoog klimmen zou veel te zwaar zijn geweest.
Daarna maakten we een bustour, door het Joodse deel van Jeruzalem. Per bus omdat je daar de kans loopt besogne te worden..
Vervolgens brachten we een bezoek aan Sabeel, waar we heel veel informatie kregen over de situatie van de Palestijnen, en met name die van de christen-Palestijnen.
Het is overweldigend, je voelt het onrecht, en je voelt je machteloos.
Dat maakt ook, steeds weer die confrontaties, het schrijven van een blog moeilijk, even afgezien van slechte verbindingen...
Na Sabeel gingen we, via allerlei Oosterse winkelstraatjes, waar je bedwelmd wordt door de geuren en kleuren, naar de Klaagmuur.
En vandaar, door een checkpoint in de muur, de muur die Israël bouwde, 9 meter hoog, naar Bethlehem.
En hoe gewoon het er in de stad en in het hotel ook uitziet, het idee dat straks de poort van die muur dichtgaat is om woedend over te worden...

En zo zijn er heel veel indrukken, die ik wel op papier zet, maar nog niet in m'n log. Omdat ik er zelf nog op moet kauwen...

Morgen gaan we een vluchtelingenkamp bezoeken...

1 opmerking:

  1. Indrukwekkend. Ik voel het. Ik lees het. Ik zie het. Dat zal nog lang na-ebben als je thuis bent denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen