maandag 16 april 2012

Vanuit Jericho

Vanmorgen weer vroeg op. Na een stevig ontbijt gingen we weer op weg. Eerst brachten we, in Palestijns gebied een bezoek aan een olijfolie fabriek. Een fairtrade factorij, die de Palestijnse boeren een eerlijke prijs geeft voor hun olijven en veel mensen werk verschaft. Ook in Nederland is deze olijfolie te koop...
Voor het eerst kennis gemaakt met een checkpoint. Gelukkig mochten wij al snel doorrijden, maar ook wrang om Palestijnse mannen, vrouwen en kinderen daar soms uren staan te wachten of zelfs helemaal niet doorgelaten worden. Uit pure willekeur!
En meer nog dan in andere gebieden zagen we hier de Joodse nederzettingen, hoog op de berg, en met de bedoeling de Palestijnen te verdrijven!..
Na de fabriek brachten we, halverwege de tocht een bezoek aan Nabloes. Eerst bezochten we daar het centrum, om iets te eten, bij één van de vele stalletjes, en daarna bezochten we de Jakobsbron/de put waar Jezus sprak met de Samaritaanse vrouw.
Ach, denk ik dan... Het zal wel.
En toen begon de tocht naar Jericho, door het dal van de Jordaan, met aan de overkant de woestijn van Jordanië! Een adembenemende tocht!
In de een voorstadje van Jericho nog een bezoek gebracht aan de bron van Elisa. En toen naar het hotel. Een prachtig hotel, met zwembad! En met een buitentemperatuur boven de 30 graden was het heerlijk om even lekker te zwemmen.
Hier blijven we drie nachten. Morgen gaan we naar Jeruzalem!

3 opmerkingen:

  1. Fantastisch wat een reis. Ik verheug me enorm op grote hoeveelheden foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is lekker warm daar, blijf genieten hoor! Met de haast van het lezen dacht ik dat er een 'olijftakfabriek' staat. Maar dat is een ouder verhaal, realiseerde ik me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je de merknaam van die olijfolie ook genoteerd? Wij kopen 'm al wel biologisch, maar of het fairtrade is, betwijfel ik nog.

    BeantwoordenVerwijderen