zondag 15 april 2012

Uit Nes Amin

Na een voorspoedige vliegreis, waarbij alles prima op tijd ging, ontdekten 's nachts meteen dat we in een land waren aangekomen waarin niets meer gaat zoals gepland. Door alle voorschriften duurde het een eeuwigheid voor we door de douane waren en onze koffers kregen. Toen moesten we nog naar Nazareth, waar we tegen twee uur aankwamen. De ontvangst daar was prima, en er stond zelfs nog een gedekte tafel voor ons klaar, dus snel nog iets gegeten en warme thee met mint gedronken, terwijl we ondertussen de sleutel van de kamer kregen. Om kwart voor drie rolden we bekaf onze heerlijke bedden in om nog een paar uurtjes te slapen, want om 8 uur moesten we weer ontbijten, om om half negen weer in de bus te zitten om naar het meer van Galilea/Tiberias te rijden waar een boottocht gepland stond.
Dat was, na alle hectiek van de vorige dag heerlijk ontspannen. Na anderhalf uur gingen we weer van boord en reden naar Kapernaum, waar we de opgraving van de synagoge daar bekeken. De kerk die er overheen gebouwd is was nep, maar desondanks was het mooi... Wat we daarna deden ben ik nu even kwijt, maar dat komt wel weer...
De volgende dag gingen we alweer vroeg op pad, nu naar de Jordaan, met op de achtergrond de berg Hermon, met sneeuw op de toppen...
Daar maakten we een urenlange wandeling, berg op berg af... Vervolgens reden we naar een dorp dat eerder Palestijns was maar nu 100% Joods, en nu een kunstenaarsdorp is. Maar omdat het Sabath was, was alles daar gesloten, zelfs de synagoge... Wel mooie foto's er gemaakt.
Vervolgens reden we naar Akko, aan de zee, waar wel alles open was, en waar we over zo'n typisch oosterse markt wandelden, een karavanserai mochten bekijken, onder de voorwaarde dat we bij de poortwachter ook zoetigheid kochten... Wij kochten heerlijke noga bij hem.
En toen was het tijd om naar Nes Amin te gaan, waar we om 8 uur terecht konden, omdat dan de Pesach gasten weer vertrokken. En terwijl wij aten werden onze kamers klaargemaakt.
Dat was een hele klus, dus werd het toch nog weer laat... En ook vanmorgen moesten we weer vroeg op, voor een bezoek aan een holocaust museum hier in de buurt, en vervolgens gingen we in Galilea op bezoek bij een Palestijns/Nederlands gezin, waar we gastvrij ontvangen werdenen uit hun mond hoorden hoe zwaar het leven voor hen daar is.
We zijn er diep van onder de indruk. En dan moet het ergste nog komen... Jericho, Nabloes, Bethlehem, de Westbank...
Het slaat je lam.

Maar we genieten ook! Van het natuurschoon, de omgeving, de mensen... Dit heel bijzondere land. Toch wel!! En 'k vind het jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen! We hebben er al een paar honderd.
Onze chauffeur is een Palestijn, onze gids een Nederlander die met een Palestijnse vrouw is getrouwd en hier al jaren woont.
Ook van hen horen we veel verhalen, ten hemelschreiende verhalen.
Vanavond de dag afgesloten met een viering, in de buitenlucht, in het donker, met een kaarsjes als lichtbron.

Tijd om naar bed te gaan, hoewel het hier nog gezellig is in de lounche. Maar morgenochtend worden we om 7 uur weer gewekt, om af te reizen naar Jericho.
Hopelijk heb ik daar ook weer verbinding!

1. Wat heerlijk om even mee te lezen en mee te leven. De foto´s komen wel. Daar kunnen we straks nog een hele tijd mee vooruit moet je maar denken. Maar ook zonder de foto´s leest het als ´indrukwekkend´ hoor!

2. Fijn om even te horen hoe jullie het hebben. Heel bijzonder, zo te horen. Fijne tijd nog. En sterkte met alle activiteiten, wat een intensieve dagen! Liefs, Anke